Saturday, October 30, 2010

peringatan oh peringatan ...

hermmm....lagi 2 ari ag nak exam..by the way di smping dok study nak exam,kat cini ana nak share cikit sal note nie..amik dari kwn ana bibaaeeek giler..hehe..credit to obah!! ^^. bagus note nie..actually,xtahu nak gtaw kwn2 gena ya yg dok promote diri or letakkan gmbar kat fb or di mana2 ajalah..herm..kite pun kna berjaga-jagalah dlm meletakkan gmbar ye..pastikan yg menutup aurat..kalau x letak gmbar lagi bagus sebab gmbo kita yg lawa lagi anggun jelita nie khas utk bakal sumai kita je kan..nanty rugilah kalo bagi laki2 len tgk gmbo kite sebelum bakal sumai kita tgk..ye dak???huhuhu..nasihat nie utk diri ana yg utamenye sekali..isk23...salah dan silap harap dimaafi..


kawan2 kalau rajin bace la ye....bace dengan mata.minda hati yang lapang dan terbuka tau...jangan bace dengan emosi..hohoho


salam...peringatan ni khasnye ditujukan untuk diri aku pertame-tamenye...dan seterusnya sahabat2 yang sangat2 aku sayangi...bacelah dengan hati.minda dan mata yang terbuka....jangan bace dengan nafsu dan emosi....aku mntak maap bebeno kalo ade tekaso bahase ye...selamat beramal^^


hehehe.. ramai orang selalu memberi teguran kepada wanita agar jagalah aurat anda sekiranya ingin meletakkan gambar di laman sosial seperti faceebook, myspace dan lain-lain.. tapi aku rasa, sekarang ni orang dah muak dah dengar benda macam tu.. so diorang takkan peduli dengan nasihat macam tu.. ada juga aku tengok orang buat video nasihat untuk kaum wanita agar menjaga aurat, lepas tu owner boleh pulak kena bantai dengan reader dan viewer.. kah kah kah.. orang melayu ni memang susah nak nasihat..


ok.. sekarang dari pandangan aku pulak.. kenapa kita perlu jaga adab di laman-laman sosial.. pernah berlaku kepada kawan punya kawan aku lah.. dimana, si perempuan ni meninggal dunia dan akaun friendster.com dia tak private.. lepas tu kawan aku cakap la "wei, hang tau dak lagi sipulan sipulan ni meninggal dunia?" aku bagitau la kat kawan aku, "siapa tu? aku tak ingat laa.. dia ada akaun laman sosial tak? bagi aku tengok muka dia kot-kot aku kenal"..


bila kawan aku bagi link akaun si perempuan yang meninggal tu, ya allah.. mintak simpang berlaku kat aku.. dengan gambar peluk-peluk cium-cium dengan boyfriend.. gambar nampak lurah, gambar tayang payu dara, gambar boyfriend pegang botol semuanya ada dalam akaun perempuan tu.. kah kah kah.. kesian si mati.. sebab benda yang mengaibkan dia boleh dibaca dan dilihat oleh orang ramai.. tapi bagus gak jadi pengajaran untuk orang lain.. kah kah kah..


dahlaa status dia semua ayat-ayat jiwang yang mengelikan jiwa.. gambar dengan famili takda langsung.. mesti famili dia kecik hati kalau tengok akaun si mati tu.. ditambah pulak dengan ayat-ayat status seperti "woi perempuan bitch! yang kau sebok-sebok nak kacau bf aku apasal? aku tau la bf aku hensem.. jangan sebok kacau rumah tangga orang boleh tak?" kah kah kah.. kawin pun belum lagi dah bajet mendirikan rumah tangga.. kesian si mati..


jadi kepada korang semua tak kiralah laki ka perempuan, jagalah adab.. akhlak mencerminkan peribadi seseorang.. tapi kalau ada jugak yang nak letak gambar separa lucah korang kat laman sosial, terpulang kat korang.. bagus la sebab korang ada cita-cita untuk jadi contoh kepada yang masih hidup agar sentiasa takutkan mati.. kah kah kah.. dan satu lagi, beware! sebab ada manusia yang rajin untuk meluangkan masa mengedit video percuma untuk anda.. kah kah kah..


aku mintak maaf sekali lagi lagi kalo tekaso bahase ke hape....aku pon insan yg x sempurna..sebarang teguran berhikmah amatlah aku harapkan....lastly..mntak maaf lagi...^^


credit to:http://tubelawak.blogspot.com/ and bibaeeeeek giler ^^ 

*nie ana amik dari fb yg kwn ana taggedkan tu..ok kan information dya..ye x kwn2 ku?herm.,.peringatan utk diri kita sendiri n_n
harap dpt amik ibrah(pengajaran) dari note di ats * sory kalau mcm terkasar bahasanya.ana just copy ayat2 dya dari note kwn ana tu...hehe...tata A_A * dah azan zohor,jom kwn2 g solat berjemaah ...dpt pahala berjemaah ...lastly..wassalam.. n_n

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...